محل خط لثه در امتداد بالای لثه قرار دارد. یعنی جایی که لثه با سطح دندان تلاقی پیدا می کند. این خط معمولا به صورت یک خط صاف است و در وضعیت متعادلی قرار دارد.

محل قرار گرفتن خط لثه در افراد مختلف متفاوت است و گاهی پایین تر از حد نرمال یا به صورت ناهموار است. در این حالت هنگامی که فرد لبخند می زند یا صحبت می کند بخش زیادی از لثه نمایان می شود.

معمولا گفته می شود این افراد لبخند لثه ای دارند. لبخند لثه ای مورد پسند افراد نیست و غالبا این افراد به دنبال راهی برای ایجاد وضعیت متعادل در خط لثه خود هستند. پس به طور کامل به بررسی درمان لیفت لثه و افراد متقاضی این درمان می پردازیم.

لیفت لثه همان درمانی است که این افراد به دنبال آن هستند.

لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟

لیفت لثه یک جراحی ساده است که مشکل عدم تناسب خط لثه را رفع نموده کمک می کند فرد لبخندی زیباتر داشته باشد.

لیفت لثه یا جینجیوکتومی معمولا به صورت سرپایی و در مطب دندانپزشکی انجام می شود.

لیفت لثه تکنیکی برای افزایش طول تاج دندان است که در آن کانتورینگ لثه و استخوان صورت می پذیرد. به عبارت دیگر، در این عمل بخشی از لثه از استخوان زیر آن جدا شده و بالا زده می شود تا استخوان اضافه زیر آن برداشته شود. سپس بافت جدا شده در موقعیتی بالاتر بخیه زده می شود. به این ترتیب هنگام لبخند و صحبت کردن بخش بیشتری از دندان نمایان شده و لثه مشاهده نمی شود.

لیفت لثه چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام لیفت لثه، دندانپزشک به طور کامل به بیمار مشاوره داده و سخنان بیمار را نیز می شنود. در این جلسه مزایا و معایب این روش برای بیمار بیان شده و شرایط فرد با انجام تصویربرداری مورد بررسی قرار می گیرد. با این کار وضعیت استخوان نسبت به دندان تعیین و مقدار بافتی که باید برداشته شود مشخص می شود.

لیفت لثه توسط دندانپزشک زیبایی در مطب و طی یک مرحله انجام می شود. به دلیل استفاده از بی حسی موضعی بیمار در طول عمل دردی احساس نمی کند.

برای لیفت لثه بافت اضافی برداشته شده و خط لثه بازسازی می شود. سپس بافت لثه در محل جدید ثابت می شود.

اگر لثه ها عقب نشینی کرده باشند باید بافت لثه به صورت پیوند از قسمت های دیگر دهان اضافه شود. این بافت پیوندی در اطراف دندان محکم شده و خط لثه به سمت دندان گسترده می شود. عمل لیفت لثه حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد.

دندانپزشک برای لیفت لثه می تواند از دو روش استفاده کند:

1- استفاده از تیغ جراحی و برش لثه :

در روش جراحی قسمتی از لثه برش خورده و از استخوان زیرین جدا می شود به همین دلیل فرد دچار خونریزی و زخم در لثه می شود.

2- لیفت لثه با استفاده از لیزر :

روش لیزر محبوبیت بیشتری دارد. در این روش برش های لازم برای بالا یا پایین بردن لثه توسط پرتو لیزر ایجاد می شود. لیزر رگ های خونی را بطور خودکار مهروموم می کند در نتیجه خونریزی بطور قابل توجهی کاهش می یابد. این روش مدت کمتر طول می کشد و خطر عفونت نیز کمتر است.

چه کسانی می توانند لیفت لثه انجام دهند؟

اگر هنگام لبخند زدن، صحبت کردن یا خندیدن حدود 3 تا 4 میلیمتر از لثه نمایان باشد گفته می شود فرد دارای لبخند لثه ای است و لثه پایین تر از حد نرمال قرار دارد و به عمل لیفتینگ نیاز دارند.

در این میان درصد خانم های نیازمند به عمل لیفت لثه از آقایان بیشتر است. اکثر افراد می توانند برای داشتن لبخندی زیبا عمل لیفت لثه را انجام دهند. اما افرادی هم هستند که لیفت لثه برای آن ها مناسب نیست.

کسانی که می خواهند این عمل را انجام دهند باید حداقل یکی از این شرایط را داشته باشند:

• ریشه دندان قوی و سالم : ریشه دندان باید قوی و سالم باشد که وقتی بخش اعظم دندان نمایان می شود و حمایت لثه را از دست می دهد ریشه بتواند استحکام دندان را حفظ نماید.
  • دندان قورچه در خواب : افرادی که در خواب دندان قروچه دارند، طی مدت طولانی دندان هایشان ساییده شده و دچار لبخند لثه ای می شوند. این افراد می توانند برای رفع مشکل خود از عمل لیفت لثه بهره مند شوند.
  • تحلیل لثه به دلیل بیماری و عفونت : عواملی مانند بیماری و عفونت لثه می تواند سبب بروز تغییر ظاهر دندان و لبخند لثه ای شود که لیفت لثه این مشکل را برای این افراد حل می کند.
  • باریک بودن لب بالا : افرادی که لب بالای آن ها کوچک و نازک است هنگام لبخند بخش بیشتری از لثه آن ها نمایان می شود. این افراد می توانند با لیفت لثه لبخند زیباتری داشته باشند.
  • پایین بودن لثه از بدو تولد، فرم غیرمتعارف استخوان فک و وجود بافت استخوانی اضافی در اطراف دندان ها : این موارد و موارد مشابه که از بدو تولد همراه فرد است از جمله عوامل نیاز به جینجیوکتومی می باشد.

عمل جراحی لیفت لثه

چه افرادی نباید لیفت لثه انجام دهند؟

لیفت لثه باعث متعادل سازی خط لثه و اصلاح طرح لبخند می شود و زیبایی و اعتماد به نفس افراد را به دنبال دارد. اما افرادی که طول دندان کوتاهی دارند یا ریشه دندان آن ها ضعیف است با لیفت لثه دندان حمایت لثه را از دست داده و ممکن است عواقبی را در پی داشته باشد.

از جمله عواقب لیفت لثه در این افراد می توان به احتمال لق شدن دندان، عفونت و افتادن دندان و نفوذ مواد غذایی و باکتری به بافت لثه اشاره کرد. بنابراین به طور کلی میتوان گفت افراد زیر نباید عمل لیفت لثه انجام دهند:

• افرادی که دندان های کوتاه یا ریشه دندان ضعیف دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری های لثه
  • افرادی با دندان های دائمی در حال رشد

هزینه لیفت لثه

همان طور که ذکر شد لیفت لثه به دو صورت با لیزر و بدون لیزر انجام می شود.استفاده از لیزر در جراحی هزینه را تا حدود 40 درصد نسبت به جراحی با تیغ افزایش می دهد.

به طور کلی هزینه لیفت لثه با توجه به شرایط بیمار متفاوت بوده و قیمت ثابتی ندارد. از آنجایی که  بعضی از افراد علاوه بر لیفت لثه به درمان های مکمل دیگر مثل لمینت دندان یا کامپوزیت دندان نیاز دارند بنابراین دندانپزشک با معاینه اولیه، قیمت نهایی را مشخص می کند.

علاوه بر موارد فوق، تخصص دندانپزشک در هزینه نهایی تاثیرگذار است.در صورتی که لیفت با لیزر انجام شود با توجه به این که نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد دندانپزشک با دقت و تجربه خود می تواند نتیجه رضایت بخشی برای بیمار رقم بزند. بنابراین توصیه می شود برای لیفت لثه به دندانپزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید.

عوامل موثر در عدم تناسب لثه ها

عدم تناسب لثه ها زمانی اتفاق می افتد که تحت تاثیر عوامل مختلف، لثه بخش زیادی از دندان را بپوشاند و دندان کوچکتر دیده شود. یا اینکه لثه عقب تحلیل رفته و عقب نشینی کرده و قسمت کمتری از دندان را پوشش می دهد در این حالت به مرور ریشه دندان پیدا شده و باعث لق شدن و پوسیدگی ریشه می شود.

هر دو حالت به عنوان عدم تناسب لثه شناخته شده و تاثیر نامناسبی بر زیبایی چهره دارد.

از جمله عواملی که باعث عدم تناسب در دندان ها می شود می توان به برخی بیماری ها، مصرف بعضی بیماری ها، مشکلات وراثت و ژنتیک اشاره کرد.

آیا لیفت لثه درد دارد؟

همانطور که گفته شد عمل لیفت لثه به دو روش استفاده از تیغ جراحی و برش لثه و استفاده از لیزر انجام می شود.

لیفت لثه با جراحی، یک عمل جراحی جزئی و سرپایی به حساب می آید که با بی حسی موضعی انجام می شود و در حین عمل بیمار دردی را احساس نمی کند. همچنین در صورت لزوم برای برخی افراد آرام بخش تزریق می شود.

اما از آنجایی که بخشی از بافت لثه خراش خورده و زخم ایجاد می شود، مانند هر زخم دیگری با از بین رفتن اثر داروی بیحسی فرد اندکی احساس درد دارد. این درد شدید نبوده و با مصرف داروهای مسکن کاملا قابل کنترل است.

در روش لیفت لثه با لیزر، فرد هیچ گونه دردی را احساس نمی کند. همچنین از آنجایی که لیزر همزمان با برداشتن بافت اضافه لثه، محل جراحی را به طور کامل می بندد و زخم بازی ایجاد نمی شود در نتیجه خونریزی و التهابی نیز ایجاد نخواهد شد.

به طور کلی محل جراحی بعد از لیفت لثه با لیزر در مدت زمان کوتاه تری التیام می یابد و فرد زودتر نتایج عمل را می بیند. به عبارت دیگر با استفاده از روش جراحی با لیزر مشکلات لثه با درمان ساده تر و بدون درد رفع می شود.

همچنین در صورتی که عمل لیفت لثه توسط دندانپزشک متخصص  و با تجربه انجام شود، عوارض خاصی را به دنبال نخواهد داشت. علائمی مانند درد، تورم و حساس شدن لثه بعد از درمان لیفت لثه طبیعی است و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

مراقبت های بعد از انجام لیفت لثه

هر یک از دو روش لیزر و جراحی برای لیفت لثه تا حدودی ناراحتی برای فرد ایجاد می کند اما این احساس ناراحتی بعد از مدتی (حدود چند روز تا چند هفته) از بین رفته و زندگی عادی از سر گرفته می شود.

میزان ناراحتی ایجاد شده بستگی به وسعت عمل و نوع و شدت جراحی دارد. بعد از انجام لیفت لثه برای تسکین درد و تورم مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن یا استفاده از کمپرس سرد هر 15 تا 20 دقیقه یکبار می تواند مفید باشد.

از آنجایی که آسپرین باعث خونریزی می شود بهتر است استفاده نشود.

دهان شویه های آنتی بیوتیکی نیز برای پیشگیری از عفونت توسط پزشک تجویز می شود.

از آنجایی که دندان ها و لثه بعد از عمل حساس می شوند بهتر است تا چند روز از مصرف غذاهای سفت و سخت، تند و چسبناک اجتناب کرده و غذاهای نرم مصرف شود.

بعد از رفع درد و حساسیت هر ماده غذایی را می توان مصرف نمود.

برای جلوگیری از افزایش تورم لثه ها در چند روز اول بهتر است از فعالیت های سنگین ورزشی دوری کرد. مسواک زدن بعد از لیفت لثه باید به آرامی انجام شود تا بهبودی کامل لثه ها نباید از نخ دندان استفاده شود.

برای ارزیابی پیشرفت بهبودی و بررسی علائم عفونت بیمار باید طی چند روز الی یک هفته بعد از عمل برای انجام معاینه به دندانپزشک مراجعه کند.

مراقبت از بخیه در دوران نقاهت لیفت لثه

مراقبت از بخیه در دوران نقاهت لیفت لثه بسیار مهم است. در برخی از موارد پزشک باید از چاقوی جراحی برای لیفت لثه استفاده کند. بعد از اینکه پزشک جراحی را انجام دهد برای نگه داشتن بافت لثه و همچنین بسته شدن زخم، باید از بخیه استفاده نماید. به طور کلی پزشک تلاش می نماید از بخیه هایی که قابلیت جذب دارند استفاده کند. در صورتی که پزشک نتواند بخیه های قابل جذب را برای جراحی لیفت لثه به کار بگیرد باید برای برداشتن آن به پزشک مراجعه کنید. نتیجه درمانی که مربوط به جراحی لیفت لثه است، ماندگار می باشد. در واقع شما می توانید جراحی لیفت لثه را به عنوان یکی از جراحی های زیبایی دندان انجام دهید و مدت زمان زیادی از زیبایی آن لذت ببرید.

نکاتی در مورد دوران نقاهت لیفت لثه

نکات زیادی در مورد دوران نقاهت لیفت لثه وجود دارند که باید به خوبی آنها را در نظر بگیرید. بعد از لیفت لثه پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌ کند که باید در ساعت مشخص شده آنها را استفاده نمایید. در دوران نقاهت می توانید از کیسه آب یخ برای کاهش دادن تورم و درد لثه استفاده نمایید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می توانید کیسه آب یخ را روی ناحیه مورد نظر بگذارید تا از درد و تورم جلوگیری نمایید. زمانی که جراحی لیفت لثه انجام می گردد احتمال به وجود آمدن عفونت کمتر می شود. با این وجود پزشک دهانشویه هایی که دارای آنتی بیوتیک هستند را برای شما تجویز می‌ کند. در دوران نقاهت جراحی لثه نیاز است که به مدت دو الی سه روز از دهانشویه های آنتی بیوتیک استفاده کنید.

مزایای لیفت لثه

کوتاه بودن دوره نقاهت لیفت لثه یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های این روش زیبایی می باشد. افرادی که دشواری جراحی لیفت لثه را می ‌پذیرند بدون شک از مزیت‌ های آن خبر دارند. هر فردی که بافت لثه نرمالی داشته باشد بدون شک زمان خندیدن از زیبایی خنده خود لذت می برد. از آنجایی که دوره نقاهت جراحی لیفت لثه کوتاه است شما می توانید این روش را برای زیبایی لبخند خود به کار بگیرید. در جراحی لیفت لثه پزشک می تواند هر یک از مواردی که مربوط به بیماری لثه می باشد را درمان کند. برخی از افراد برای درمان کردن کیست لثه، بلندتر کردن تاج دندان و پریودنتال از جراحی لیفت لثه استفاده می نمایند.

• ماندگاری و دائمی بودن لیفت لثه
    • نرمال شدن لثه های نامتقارن
    • بهبود ظاهر دندان ها
    • کمک به زیبایی چهره و جذابیت لبخند
    • درمان برخی بیماری های لثه

معایب لیفت لثه

هر عمل جراحی به موازات اثرات مطلوب خود ممکن است عوارضی را نیز در پی داشته باشد که جز عوارض و معایب آن عمل است. جراحی لیفت لثه عوارض کمی داشته و به ندرت این موارد مشاهده می شود با این حال فرد باید از قبل از این معایب آگاه باشد:

• واکنش آلرژیک بدن به مواد بی حس کننده (به ندرت اتفاق می افتد)
    • امکان تغییر بافت لثه به حالت قبل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره در رابطه با لیفت لثه می توانید با کارشناسان کلینیک دندانپزشکی دکتر مهشید جمشیدی تماس گرفته و یا فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید.

امتیاز 4.3 / 5. تعداد نظرات : 6